Maximerande av roadtrippen




Idag fick jag ett häfte från NetonNet med deras tips på de bästa billekarna. Min något schizofrena associationsbana tog fart och ganska snart satt jag och planerade nästa roadtrip. Av denna anledning tänkte jag dela med mig av några saker man borde tänka på och några saker man borde tänka på att inte tänka på.

5. Bekväma kläder
Tänk på, för det första, att det kan bli mycket sittande i en bil. Kanske inte läge att välja det tightaste jeansen eller varmaste tröjorna. Ett av de få tillfällen man tillåts, nästan uppmanas att klä sig så bekvämt och skabbigt som möjligt.


4. Småvägar
Att göra en resa med bil är ett tillfälle att verkligen få se exempelvis Sverige. Efter E4 lär du dock inte bli särskilt hänförd varför det är grymt mycket bättre att välja småvägarna.

3. Bestäm inte för mycket i förväg
Att välja väg är en ganska bra förutsättning för att komma men boka sedan inte in för mycket, kanske inte ens vilken dag man behöver vara framme. Det blir spontanare då.


2. Många stopp, många avfarter
Stanna på allt som låter intressant, konstigt, eller rentav dumt. Det är ju faktiskt så, för att vara något klyschig, att resan är viktigare än målet!

1. Blandlista
Vad är roadtripen utan en riktigt snabb spellista? Alla resor behöver sitt soundtrack. Spotifylistan är att föredra tycker jag framför både blandbandet och blandskivan. Varför? Det stämningsvärde man tappar vägs med råge upp av att man inte begränsar listans storlek och att låtar kan läggas till fortlöpande om man skulle ha glömt någon eller komma på någon ny!
För någon vecka sedan bilade jag och några till, bland annat bloggens andra skribent David, upp till vemdalsfjällen. Här är min lista dit upp: On the road, tilläggas bör att när jag sammanställde den utgick jag från 3 parametrar, 1. bra bilmusik = romantisering av resan 2. nostalgi =romantisering av det förflutna 3. Egen fjällennostalgi samt allmän fjällennostalgi= romantisering av resmålet.

/AL

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0