Sämsta filmerna som vunnit Oscar för bästa film

Under avdelning överskattade filmer finns det mycket att klaga på. Och klaga är ju kul, så jag har satt ihop en lista över de sämsta av de så kallade bästa.



5. Shakespeare in Love
De kunde ha valt Fear and Loathing in Las Vegas, Rushmore, American History X eller Pianisten. De kunde ha valt någon av krigsfilmerna Rädda Menige Ryan eller Den Tunna Röda Linjen. Shakespeare in Love är (om möjligt) ännu tråkigare än den låter, och Gwyneth Paltrow ser mer ut som en anka än nånsin förr. 'Nuff said.
Min Oscar för 1998 års bästa film går till: American History X

4. Rocky
Visst, det finns sämre filmer än Rocky. Och vem gillar inte att heja på en underdog. Men det är löjligt att kalla den för den bästa filmen som nånsin gjorts, eller att ens ta med den i en diskussion om den bästa filmen anno 1976. Jag kan tänka mig att kora Rocky till den klyschigaste filmen nånsin.
Min Oscar för 1976 års bästa film går till: Taxi Driver

3. The Lord of the Rings: The Return of the King

Det är väl inte jättesvårt att omvandla en av historiens mest populära böcker till en film för den stora ungdomsmassan med en sån budget som Peter Jackson hade. Filmen har ju några feta svärdfighter, men det är inget man inte har sett hundra gånger förut. Vid sidan av stridsscenerna så är det här en helt ihålig film utan intressanta karaktärer eller någon bra dialog överhuvudtaget. Tack till den ena dvärgen för ditt fula ansiktsuttryck när du rynkar på ögonbrynen i 3 timmar. Tack till Liv Tyler för de minnesvärda orden ”blahabla love always and forever love blablöh”.
Min Oscar för 2003 års bästa film går till: Mystic River

2. Braveheart

Nomineringarna det här året är ju ett skämt: Braveheart, tätt följd av grisfilmen Babe, tätt följd av rymdrullen Apollo 13, som utklassade två andra filmer man aldrig hört talas om. Jag kan ingenting om Skottlands historia, men jag kan bara anta att Braveheart vann fem Oscars pga filmens politiska laddning. För som film har den inte mycket. Under filmens klimax när Mel Gibson reste sig och skrek ”FREEEEEDOOOOM” ville jag också resa mig upp och skrika – av ångest och själslig plåga.
Min Oscar för 1995 års bästa film går till: The Usual Suspects

1. Titanic

Från det irriterande soundtracket till den klyschiga romansen är det här en riktig pooper.
"Åh snälla rädda mig från isberget". Åh snälla håll käften. Nej, nu sänker vi det här skeppet. För gott.
Min Oscar för 1997 års bästa film går till: Good Will Hunting

/DN


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0