Bästa tips inför köpet av en vår/sommarkavaj



Vi har pratat mycket om den nalkande våren/sommaren här på Top V och kommer vidbehållas oss runt detta tema även ett tag till. Studentskivor, valborg och sena grillkvällar väntar. Många kommer därför vara på jakt efter en ny kavaj. Här är en liten checklista för att hjälpa folk hitta rätt.

5. Välj rätt material
Vi rör oss mot en varmare årstid och det är kanske därför inte läge att nu köpa de varmaste materialen; tweedköpet får med andra ord vänta till hösten. Det kanske lättaste materialet är linne, men linne har en tendens liksom bomull att bli skrynklig och tappa passformen något. Det gäller för både fodrade och icke fodrade kavajer. Det material som står sig längst är den tunna ullen. Materialet är inte för varmt men samtidigt bättre lämpat att hänga över bordsdamens axlar en kyligare kväll. Jag vågar nog påstå att det är det typ av material, metallarter inte inräknat, som håller passformen bäst och blir minst skrynklig. Linne funkar dessutom inte lika bra att ha senare under hösten, medan ullkavajen går lika bra att använda då. Det är alltså ur framtidsaspekten ett medvetnare val.

4. Köp inte en slimmad kort modell
Det är väldigt få som kan bära upp den slimmade korta kavajmodellen på rätt sätt, jag är inte en av dem. Den är också mer känslig för trender, eller rättare sagt, den är en trend. Är man ute efter någonting mer trendtåligt så förordar jag den lite längre modellen av kavajer. Personligen tycker jag att den är snyggare idag, den är snyggare imorgon och den är snyggare om fem år.  Jag är ö h t förvånad att den slimmade korta har hängt med så länge.


3. Om den inte sitter rätt, köp den inte
En kavaj ska sitta bra och man ska känna sig bekväm i den. Känner man sig inte bekväm kommer man antagligen inte heller kunna bära upp den. Känns den för stor i ryggen, för kort i ärmarna, för bred över bröstet eller axlarna, eller på något sätt för liten. Köp den INTE, om du inte har tänkt följa rådet på första plats av denna lista.

2. Välj inte svart
Denna min åsikt har jag tjatat om tidigare i inlägget om 00-talets minst minnesvärda modeflugor. Svart kavaj är ett svårt plagg att kombinera och bör enligt min mening helst sparas till formella tillfällen eller högtider. Vill du ändå ha en neutral färg så är marinblått i alla tänkbara nyanser att föredra. En marinblå kavaj passar till de flesta tillfällen och kan matchas stilrent eller avant-garde proggigt, kanske.

1. Skräddarsy
Alla är vi olika utformade och det är otroligt svårt att hitta en passform i butik som är utformad efter ens egen kropp. Därför är mitt främsta tips, skräddarsy kavajen! För er som tänker att det är för dyrt så säger jag att det är nog mycket billigare än vad ni tror. För att återigen anknyta till ett av mina tidigare inlägg om Second-handbutiker i Uppsala kan man enkelt hitta en kavaj runt hundringen av fantastisk kvalitet vintage, och sedan få den omsydd hos en skräddare. Ett exempel är en Ralph Lauren-blazer i marinblått med guldknappar som jag köpte för en spottstyver. Kavajen var flera storlekar för stor, men jag fick den i stort sett helt ändrad efter min egen kropp för någonstans mellan 500-700 kr. Afsars Syateljé i Uppsala som ligger på Geijersgatan är ett ställe där man både får det billigt (studentrabatt) och bra gjort.
/AL

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0